Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (19)

UCLL (16)

Thomas More Mechelen (13)

VIVES (13)

Hogeschool Gent (12)

Odisee (12)

DocAtlas (11)

KDG (11)

KBR (10)

Thomas More Kempen (10)

More...

Resource type

book (19)

audio (1)

object (1)


Language

Dutch (17)

English (2)


Year
From To Submit

2011 (19)

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
The impact of communication disability across the lifespan
Authors: ---
ISBN: 9781907826030 Year: 2011 Publisher: J&R Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Impairments of language and communication have a profound impact on everyday life. Professionals working with individuals who have communication needs often deal with a range of wider issues in order to support their clients in the best way possible.The Impact of Communication Disability Across the Lifespan brings together the most current evidence and expertise about the impact of a wide range of communication impairments. It covers a range of areas such as education, family, social relationships and activities, mental health and emotional wellbeing, employment and quality of life. Each chapter incorporates the most up-to-date knowledge base, drawing together themes and clinical implications for particular client groups and summarizing the current state of knowledge in each topic area. A unique feature of this book is the inclusion of chapters co-written by people with communication disabilities, which ensures that their voices also receive prominence.


Multi
Handleiding Methode Aanpakkaarten : speciaal ontwikkeld voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9789044122305 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Methode voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen uit het basisonderwijs met werkhoudings- en concentratieproblemen. De uitgave bestaat voor het grootste deel uit 'aanpakkaarten'. Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze vormen een verzameling van werkstrategieen voor taal, rekenen, (begrijpend) lezen en wereldorientatie, waaruit de leraar een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan kan distilleren. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en / of leerstoornissen zoals ASS, NLD, beelddenkers en kinderen met dyslexie.


Book
Ik zie het anders : omgaan met spiegelen en richtingsmoeilijkheden bij kinderen
Author:
ISBN: 9789020997262 Year: 2011 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Richtingsmoeilijkheden en spiegelen komen zeer vaak voor, maar krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Wat als je kind consequent van 'tak' een 'kat' maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als je kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. Richtingsmoeilijkheden komen zeer vaak voor. Indien ze niet tijdig worden opgemerkt, kunnen ze tot hardnekkige lees-, schrijf-, reken- en leerproblemen leiden. In dit overzichtelijke boek helpt Marc Litière ouders en leerkrachten om richtingsmoeilijkheden tijdig op te merken. Hij legt uit hoe ze ontstaan en hoe je op een positieve manier op zoek kunt gaan naar een oplossing. Met veel praktische tips, voorbeelden en oefeningen.

Rethinking learning disabilities : understanding children who struggle in school
Author:
ISBN: 9781462503346 9781606235652 1606235656 1462503349 Year: 2011 Publisher: The Guilford Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Experts have yet to reach consensus about what a learning disability is, how to determine if a child has one, and what to do about it. Leading researcher and clinician Deborah Waber offers an alternative to the prevailing view of learning disability as a problem contained within the child. Instead, she shows how learning difficulties are best understood as a function of the developmental interaction between the child and the world. Integrating findings from education, developmental psychology, and cognitive neuroscience, she offers a novel approach with direct practical implications. Detailed real-world case studies illustrate how this approach can promote positive outcomes for children who struggle in school.


Book
Ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie
Authors: --- ---
ISBN: 9789023247630 Year: 2011 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen. Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Het protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders.


Book
Stippestappen 2 : systematisch trainen van een goede werk- en leerhouding bij kinderen met een handig stappenplan
Author:
ISBN: 9789059327634 Year: 2011 Publisher: Sint-Niklaas Abimo


Book
Vergeten, kwijt en afgeleid : opvoedwijzer om executieve functies bij kinderen te versterken
Authors: ---
ISBN: 9789079729494 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is je kind altijd alles kwijt? Nooit op tijd? Meteen weer vergeten wat je net zei? Overal met z'n gedachten behalve bij de les & Dan heeft je kind waarschijnlijk last van zwakke executieve functies. Executieve functies zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren.Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met adhd, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder specifieke diagnose. Karakteristiek voor deze kinderen is dat ze dingen wel lijken te kunnen, maar ze toch niet doen &Vergeten, kwijt en afgeleid is speciaal voor ouders van kinderen met zwakke executieve functies. Na een beknopte maar zeer heldere uiteenzetting van wat executieve functies zijn en hoe ze zich ontwikkelen, gaan de auteurs uitgebreid in op de vraag wat je er aan kunt doen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bieden ze talloze praktische strategieën en nuchtere tips om executieve functies van kinderen thuis en op school te versterken.Help je kind beter plannen, belangrijke dingen niet te vergeten, omgaan met frustratie, impulsen onder controle te houden en veranderingen beter te accepteren. Daarnaast helpt Vergeten, kwijt en afgeleid ook bij heel praktische zaken als zelfstandig huiswerk maken of de eigen kamer opruimen.


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044127430 Year: 2011 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.


Book
Wise en smart. Interventies bij problemen met lezen en rekenen
Author:
ISBN: 9789044126655 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor het behandelen van kinderen met leerproblemen zijn specifieke vaardigheden nodig. Deze vaardigheden vragen niet alleen veel kennis en inzet, maar veronderstellen ook een concrete inbedding in de opleidingen, die niet altijd beschikbaar is. Daarnaast is er ook veel ervaringskennis die nergens beschreven staat. Zo krijgt de relatie tussen de behandelinhoud en het kind dat in behandeling is nauwelijks aandacht in de literatuur. Voor een goede, succesvolle behandeling is het echter noodzakelijk om een goede relatie met het kind op te bouwen. Ook moet de behandelaar het verband zien tussen zijn kennis van de behandelingsmethodiek en de wetenschappelijke kennis die deze methodiek zou moeten leiden.Vanuit deze aandachtspunten toont dit boek aan hoe een gemeenschappelijk kader toch telkens tot een individueel aangepaste interventie kan leiden. In eerste instantie wordt een theoretische basis gelegd waarna enkele zeer recente meta-analyses van studies over effecten van didactische en pedagogische interventies worden besproken. Dan presenteert de auteur een behandelingsmodel dat als stramien voor het behandelen van problemen met leren kan worden gebruikt. Om de aard en werkwijze van dit model toe te lichten biedt het boek ten slotte drie casusbeschrijvingen van interventies bij kinderen. Deze casuïstiek is illustratief voor een behandeling: problemen met leren kunnen zich op verschillende manieren manifesteren terwijl de kern van de behandeling toch gelijk blijft.


Book
Het lerende brein : over het werkgeheugen en de ontwikkeling van het brein
Author:
ISBN: 9789026522390 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Pearson Assessment and Information

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek naar ons brein bevindt zich in een stroomversnelling. Het aantal publicaties op dit terrein is nauwelijks bij te benen, niet voor een ingevoerd onderzoeker, laat staan voor een breder lezerspubliek. Het is dan ook bijzonder dat Torkel Klingberg de tijd heeft genomen om het immer groter wordende reservoir aan kennis te bundelen, te ordenen en toegankelijk te maken voor ouders, hulpverleners en onderwijzend personeel.Op aansprekende wijze en met vele verhelderende voorbeelden gaat hij in op vragen als:- Hoe maken we de stap van kennis over zenuwcellen naar het onderwijs in het klaslokaal?- Welke oorzaken zijn er voor problemen als dyslexie, dyscalculie en een gebrek aan oncentratievermogen aan te wijzen?- Waarom is de rijpheid van de hersenen van betekenis voor het gedrag van een tiener?Aan de hand van zijn eigen onderzoek en dat van anderen, en het levenslot van mensen uit het echte leven, laat hij zien hoe de hersenen door uiteenlopende factoren worden beïnvloed: van genen tot stress, lichamelijke inspanning, voeding, training en familierelaties.Het lerende brein is een boek dat beschrijft hoe we onze kinderen en tieners de beste omstandigheden kunnen bieden om te leren en zich te ontwikkelen.

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by